Sunday, 3 August 2008

8 nominations

Susuk has received eight nominations for the upcoming Festival Filem Malaysia.

The nominees are:

Best Actor (Adlin Aman Ramlie)
Best Cinematography (Daven Raghavan)
Best Music Score (Hardesh Singh)
Best Production Design (Kek Ting Lam)
Best Sound Design (Add Audio)
Most Promising Actress (Diana Rafar)
Best Costume Design (Mohd Zaini Abdul Rahman)
Best Poster (yes!)

Unfortunately the film could not be nominated in 4 key categories: Story, Screenplay, Directing and Editing because the FFM rules state that the nominees have to be Malaysian citizens. My co-writer and co-director Naeim Ghalili is American, and our editor Zalee is Singaporean. Similarly, Sepi this year and Cinta last year could not be nominated for Best Director because Kabir Bhatia is Indian.

Oh well. Congratulations to all the nominees! The results will be announced Saturday night.

22 comments:

IZWAN said...

Tahniah!!

an--ew said...

Sweet! Got all the movies from Da huang. thanks.

RunWitMe said...

Congrats!

Khairulnizam Bakeri said...

Kudos!

Zalee said...

I thought I could get my citizenship in time... damn! Anyhow, best of luck to the rest!

Anonymous said...

citizenship just to qualify for ffm?

saat omar said...

i hope Afdlin will win. even tho aku belum tgk lagi Susuk...

saat omar said...

Afdlin pulak..Adlin Aman Ramlee...hehe sorry typo

fadz said...

fasal non citizen Malaysia tu mengarut. Apa jadi bila sebuah filem tu usahasama pelbagai tenaga dan duit pelbagai negara? Isu kerakyatan dah lapuk, mengapa FFM terlalu bersifat kebangsaan? Tetapi kalau ada yang boleh beritahu aku, mmg ada festival seperti FFM, sila beritahu. Ceaser Award cama tu kah juga? Aku tahu Bafta tak.

deennasour said...

layak lah tu!!!
tapi rasanya adlin aman ramlie tak dapat kot..hehe
sbb tak berapa banyak dia menonjol,
and tak berapa aktif...lil bit pasif...
pendapat je..~

apa2 pun susuk best!!!

wan khairy said...

Thx, singgah blog saya.
ceriat nie besh lor...
x rugik tengok...
ada wartawan x paham?
mereka saja tue..
buat2 tak pahammmm.
biasalahhh wartawan...
apa2 pun 'wan' paham!!!

tahniahhhh!!!!
susuk besh!

Joyce L said...

Hi En. Amir,

Filem Susuk memang bagus. Saya suka ending-nya. Bagaikan tersentak dari mimpi apabila saya mencantumkan plot demi plot dan memahami jalan ceritanya.

Syabas!

Kita lihat apa kata juri pada malam ini (FFM21).

Sekali lagi, syabas!

Amir said...

Terima kasey Joyce! Tapi seperti yang saya pernah katakan (dan dipetik juga dalam artikel Berita Harian) saya harapkan Poster Terbaik je ;-)

Ruhayat said...

Ummm Inche Fadz... ini Festival Filem MALAYSIA la, bukannya Festival Filim Singapora.

Kalau ada kategori untuk filem asing a-la Academy Awards bolehlah orang luar masuk tanding. But as it stands, national film awards are meant to be a celebration of and encouragement for local talent. Atau mau saja karyawan industri filim kita sampai jadi melukut seperti karyawan industri pengiklanan kita sejak iklan asing diizin tayang tanpa kekangan?

Cobaklah ko pergi sana Indonesia dan tandingkan filem ko tengok. Jangan kata masuk festival, nak mengarah pun tak diizinkan.

Let's not make it sound as if Malaysia is such a backward country like what the political nuts are making it to be, shall we.

Joyce L said...

Tahniah!

Poster Terbaik milik Susuk :)

Will you be doing more films?

anap_ilmi said...

tq visit my blog..tahniah susuk...skrg ni saya dah faham dahh..hehe...

Amir said...

Mulut masin! We did indeed win Best Poster and also Best Sound Design.

I am glad that my favourite local flick of the year, Kala Malam Bulan Mengambang, won :-)

Anonymous said...

Inche Ruhayat. Kan Khabir Batiar dah mengarah Love kat sana.

Inche Amir. tahnia untuk anda dan i-lan dan suani!

- ani

zubin said...

Tahniah menang poster dan sountrack, soundnya memang menukau, lagunya pun bagus, macam kena dengan suara Ida Nerina!

biskott said...
This comment has been removed by the author.
biskott said...

oh.
tahniah2 =]
poster memang chantek.
bunyi-bunyian yang menyebabkan saya terkezut juga di sana dan sini.
**nyway thanx 4 visiting my blog =]

fushairie said...

dear bro amir,

congratz!!
this film mmg best..
pandai u main dgn olahan cerita..
keep making new-fresh movie for us..
take care