Thursday 15 November 2007

Pelancaran Buku dan Forum Diskusi

Sumbangan Gerakan Kiri untuk Kemerdekaan dan Pembinaan Negara

Memang tidak dapat dinafikan bahawa sumbangan gerakan kiri dalam perjuangan mencapai kemerdekaan dan membina negara bangsa Malaysia adalah besar dan penting sekali walaupun dicatatkan atau tidak dicatatkan dalam sejarah tanah air kita.

Golongan kiri terdiri daripada golongan-golongan nasionalis kiri dan golongan-golongan sosialis daripada KMM, PKMM, AWAS, API, BATAS, MDU, GLU, PMGLU, AMCJA dan PKM sebelum merdeka hingga PRM, Parti Buruh, Sosialis Front, Sosialis Club Universiti Malaya dan Kesatuan-kesatuan Sekerja selepas kemerdekaan. Mereka mewujudkan gerakan kiri untuk memperjuangkan kemerdekaan demi masyarakat yang adil dan demokratik.

Walaupun golongan kiri sudah membawa sumbangan dan berkorban besar untuk tanahair dan rakyat kita tetapi mereka dipinggirkan dan dikeluar dari arus perdana selama ini akibat daripada tekanan penjajah sebelum merdeka dan kuasa pemerintah kanan selepas merdeka. Sejarah dan jasa-jasa mereka sengaja dikikiskan daripada catatan-catatan dan tulisan-tulisan sejarah negara kita selama ini.

Sampailah masanya kita membicarakan sumbangan dan jasa gerakan kiri secara terbuka dan kembalikan kedudukan sebenar mereka dalam sejarah negara kita. Oleh itu, Strategic Information and Research Development (SIRD) akan menganjurkan satu forum diskusi tentang sumbangan gerakan kiri untuk kemerdekaan dan pembinaan negera. Buku-buku memoir tokoh gerakan kiri akan dilancarkan; buku-buku gerakan kiri and progresif juga akan dipamerkan serta dijual pada hari tersebut dengan harga yang istimewa.

Kita berasa bangga dan amat bersyukur kerana seorang tetamu yang terhormat SHAMSIAH FAKEH, pejuang nasionalis kiri yang disegani oleh penjajah British akan bersama-sama dengan kita dalam perbicaraan dan pelancaran buku ini.

Butir dan Aturcara Pelancaran Buku dan Forum Diskusi:

Tarikh : 18 November 2007 ( Hari Ahad)

Masa : 9.30 am – 1.30 pm

Tempat : Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur & Selangor

1, Jalan Maharajalela, Kuala Lumpur

Atucara:

9.30am Kehadiran Tetamu

10.00am Tayangan Filem “ 10 Tahun Sebelum dan Selepas Kemerdekaan”

10.30am Kehadiran Tetamu Terhormat : Shamsiah Fakeh dan Ahli-ahli Panel

10.35am Upacara Pelancaran Buku:

· Memoir Shamsiah Fakeh– Dari AWAS ke Rejimen 10

· Memoir Abdullah C.D (Bahagian Kedua ) – Penaja dan Pemimpin Rejimen ke-10

11.00am Jamuan Ringan

11.30am Forum Diskusi:

“Sumbangan Gerakan Kiri untuk Kemerdekaan dan Pembinaan Negara”

Ahli-ahli Panel:

· En. Rustam Sani (Ahli cendekiawan awam, Ahli akademik, Penulis kolum dan Penyair terkenal di Malaysia)

· Dr Rohana Ariffin (Bekas Pensyarah University Sains Malaysia)

· En. Yong Kai Ping ( Chinese Editor, Malaysiakini)

1.30 pm Bersurai

Datanglah Beramai-ramai bersama kami membicara sumbangan gerakan kiri sebelum dan selepas kemerdekaan dengan lebih mendalam.

Kemasukan – Percuma

Sebarang pertanyaan sila hubungi Ms Choong atau Zul 03-79578343 / 79578342

3 comments:

Amir Muhammad said...

I did not write this press release but I plan to hobble my way there. (It's a shame they are too shy to use the word 'komunis', though).

-_- said...

count me in

prejudis said...

pinjam ayat kamu k.