Thursday 1 October 2009

Petikan daripada Buku Untuk Filem: PISAU CUKUR



RAFIDAH: Apa yang saya dapat dari filem-filem P. Ramlee ialah
untuk meraikan flirtation dan penggodaan. Ianya mainan asmara, dengan nuansa dan lirikan mata, yang kami (sebagai masyarakat)
dah lupakan. Bila saya tengah cari lagu karaoke untuk Datuk nyanyi, saya cadangkan “Joget Si Pinang Muda” ... Mari-mari cik adik...Saya cari dalam Youtube dan jumpa versi asal daripada Anakku Sazali. Dia tengah nyanyi dengan Zaiton dan semuanya amat fun dan menggoda. Ada satu versi baru oleh budak-budak Akademi Fantasia dan unsur sebegitu tak ada langsung, ia jadi teramat steril.





BERNARD: Diorang tercegat kat pentas macam nyanyi “Negaraku.” Lima dekad kemudian, bayangan kebaya, penggodaan, seduction, semua dah hilang.

3 comments:

djew know? said...

I was thinking similarly along the lines of a communal imagination's genocide (which is the real genocide).

And in the naked light I saw
Ten thousand people maybe more
People talking without speaking
People hearing without listening
People writing songs that voices never shared
No one dared
Disturb the sound of silence

fadz said...

omg! cayalah! good observation... yey, death to AF!

Unknown said...

..along the way, we have lost a lot of things..mostly the ability to laugh at ourselves..we became kiasued in our compartmentalised lifes tinged with racism..we dare not laugh at our little differences..afraid that it might hurt misplaced sensitivities..for, indeed, we have become hyper sensitive..to the colour of our skin..and the nature of our customs..how to be flirtatious and fun-loving when we cocooned ourselves with thick shells,,?